Veelgestelde vragen

'Digisterker - Werken met de digitale overheid' is een lesprogramma waarin mensen leren werken met de websites van de overheid. Het lesprogramma wordt meestal aangeboden in de vorm van een cursus van meerdere bijeenkomsten. Deze cursussen zijn onder begeleiding van docenten en vinden plaats in de locaties van de openbare bibliotheek. Een belangrijk onderdeel van de cursus is het leren werken met DigiD. In de cursus is veel aandacht voor het gebruik van de mijn-omgevingen, ofwel de met DigiD afgeschermde persoonlijke gedeelten van de overheidswebsites. Zie ook de verdere toelichting op het programma.

Er is een video over het lesprogramma. Bekijk deze video voor een indruk van het lesprogramma.

De cursus wordt op locatie aangeboden. Stichting Digisterker heeft hier bewust voor gekozen. Het doel van onze lesprogramma’s is het digitale zelfvertrouwen van deelnemers te vergroten, zodat zij volwaardiger kunnen meedoen aan de samenleving. Volgens onze didactische visie lukt dat het beste offline: met een docent, in een groep. Zo ervaren cursisten dat zij niet de enigen zijn die het spannend vinden. Ze leren van elkaar en werken stap voor stap aan hun zelfvertrouwen.

Als Digisterker-docent ontvangt u de inloggegevens van de lokale Digisterker-coördinator van uw bibliotheek. De coördinator ontvangt deze gegevens van Stichting Digisterker.

Wilt u aan de slag met het lesprogramma? Dan begint u met de docententraining van Stichting Digisterker. Tijdens deze training maakt u kennis met de inhoud van de cursus en leert u hoe u zorgvuldig omgaat met de privacy van cursisten tijdens de lessen.

Stichting Digisterker werkt met een certificeringsregister voor docenten. Zo wordt gewaarborgd dat alle docenten werken volgens de gedragsrichtlijnen die door Stichting Digisterker zijn opgesteld. Deze richtlijnen komen uitgebreid aan bod tijdens de training. Na afloop ontvangt u een certificaat per post.

Lijkt het u leuk om (vrijwillige) docent te worden en anderen te helpen digitaal vaardiger te worden? Meld u dan aan bij de plaatselijke bibliotheek! De coördinator van de bibliotheek helpt u graag verder en verzorgt de aanmelding bij Stichting Digisterker.

De Koninklijke Bibliotheek koopt de Digisterker-licenties landelijk in voor openbare bibliotheken. Met deze inkoopregeling worden bibliotheken laagdrempelig in staat gesteld om Digisterker-cursussen aan te bieden in hun werkgebied. Dat betekent dat het Digisterker-cursusmateriaal beschikbaar is voor ruim 340 gemeenten, inclusief een module over de (eigen) gemeentelijke digitale dienstverlening.

Met het Digisterker-cursusaanbod dragen bibliotheken bij aan een digitaal inclusieve samenleving. Bibliotheken kunnen hierin ook samenwerken met lokale organisaties om specifieke doelgroepen te bedienen. Zij kunnen afspraken maken over toeleiding van cursisten of het samen organiseren van het cursusaanbod. Daarmee ondersteunt het programma niet alleen de minder digivaardige doelgroep, maar draagt het ook bij aan versterking van de maatschappelijke infrastructuur rondom zelfredzaamheid van burgers.

Ja, de bibliotheek verwerft binnen haar werkgebied (gemeenten) het recht op toegang en gebruik van de onderdelen die deel uitmaken van de licentie. Daarbij mag de bibliotheek deze licentie delen met lokale partners in haar werkgebied. Voorwaarde daarvoor is, dat er een duidelijke betrokkenheid van de bibliotheek is bij het delen van de licentie. Het is immers een product van de bibliotheek dat landelijk is ingekocht door de bibliotheeksector. Door het delen van de licentie kan de bibliotheek het bereik vergroten (meer cursisten). Het biedt de bibliotheek daarnaast de mogelijkheid om het gebruik door derden aan deze derden door te berekenen. De bibliotheek kan afspraken hierover vastleggen in een samenwerkingsovereenkomst.