‘Digisterker Werken met de e-overheid’

Aangifte doen bij de Belastingdienst. Een verhuizing doorgeven aan de gemeente. Huurtoeslag aanvragen. Allemaal zaken die je steeds meer via internet regelt. Vaak is hiervoor ook een DigiD nodig. Dit kan lastig zijn, vooral als je niet zo handig bent met een computer en met internet. Daarom heeft Stichting Digisterker de cursus ‘Digisterker – Werken met de e-overheid’ gemaakt. Deze cursus is onderdeel van het educatieve aanbod van vrijwel alle openbare bibliotheken in Nederland. De cursist leert in de cursus onder begeleiding van gecertificeerde docenten stap voor stap om steeds meer zelf online met de overheid te regelen. Hoe kun je informatie vinden bij de overheid? Maar ook, hoe kun je iets aanvragen, bijvoorbeeld een paspoort bij de gemeente, of zorgtoeslag bij Toeslagen. Bij de start van de cursus ontvangen cursisten een werkboek.

Digisterker infomercial

Het cursusmateriaal bestaat voor docenten uit een of meer werkboeken of losse themahoofdstukken (pdf-bestanden). Ook is er bij elk hoofdstuk een overeenkomstige PowerPoint-presentatie beschikbaar. De docent kan de onderwerpen binnen de modules aanpassen aan de behoeften van de cursist. Hiervoor zijn er verschillende varianten van het lesprogramma beschikbaar. Verder zijn er oefenomgevingen, praatplaten voor de begeleiding van laaggeletterden en Digisnapjes voor korte kennismakingslessen op de smartphone. Klik hier voor een compleet overzicht van het cursusmateriaal.