Veelgestelde vragen van docenten

Ja, dat kan. Bij het samenstellen van het werkboek kunt u kiezen welke onderwerpen u in de cursus wilt opnemen. Er zijn verschillende mogelijkheden om een werkboek samenstellen: de Standaardversie, de Mijn versie of Digisterker door doen!. U kunt uw lessen aanvullen met verrijkend lesmateriaal of met eigen lesmateriaal. Daarnaast kunt u de bijbehorende PowerPoint-presentaties ook naar eigen wens aanpassen.

De websites van de overheid veranderen nogal eens. Daarom actualiseert Stichting Digisterker het cursusmateriaal regelmatig. De werkboekhoofdstukken, de bijbehorende PowerPoint-presentaties en Docenten Demo's worden een keer per jaar geactualiseerd en zo nodig vaker. Dat geldt ook voor het hoofdstuk over de gemeentelijke website. Over een nieuwe versie van het gemeentelijke hoofdstuk informeren wij de Digisterker-coördinator bij uw bibliotheek.
Ziet u een fout in het cursusmateriaal? Geef het dan aan ons door via het contactformulier op deze website.

Bij de cursus hoort bij elk onderwerp (hoofdstuk) een PowerPoint-presentatie, die u kunt gebruiken om de lesstof uit te leggen. U kunt zelf bepalen welke dia's u wilt gebruiken, wilt aanpassen of juist niet wilt gebruiken. Zo maakt u dus een presentatie die past bij uw verhaal. In de presentatie vindt u ook een verwijzing naar een Docenten Demo, waarmee u de website bij het betreffende onderwerp kunt uitleggen. Voor de standaard cursus is er ook een set van 4 presentaties waarmee de cursusinhoud is verdeeld over 4 cursusdagen. Zie ook het menu-onderdeel 'Voorbereiding' voor een toelichting en het lesplan.

De oefenomgevingen en andere verrijkende lesmaterialen vindt u hier. Op deze pagina vindt u een overzicht van het verrijkende lesmateriaal dat voor de cursus beschikbaar is. U vindt op deze pagina verschillende ondersteunende materialen voor in of buiten de les, zoals Praatplaten, Digisnapjes, oefenomgevingen en de Spellendoos. Deze kunt u gebruiken ter verrijking van de cursus.

Ja, u kunt voor elke willekeurige gemeente de gemeentelijke module downloaden.

De werkwijze is als volgt:

  1. Ga naar Digisterker door doen!
  2. Open in het uitklapmenu het menu-onderdeel ‘Aanvragen bij de gemeente’
  3. Klik op de tegel 'Aanvragen bij de gemeente'. Er verschijnt een overzicht van lesmateriaal
  4. Klik op de tegel 'Hoofdstuk + presentatie + demo'
  5. Er verschijnt nu een keuzemenu met gemeentenamen. Klik op de gemeentenaam waarvan u het hoofdstuk wilt downloaden voor de cursist
  6. Print het aparte hoofdstuk en geef het als los boekje aan de cursist

Cursisten kunnen thuis ook zelf aan de slag gaan met Digisterker door doen!. Op deze website kan een cursist bij elk onderwerp een apart hoofdstuk downloaden. Ook kunnen zij gebruik maken van de oefenomgevingen van Stichting Digisterker. Hiermee kunnen cursisten op een veilige manier oefenen, bijvoorbeeld met het aanvragen en activeren van DigiD of het gebruiken van de DigiD app.

U kunt uw cursus afsluiten met het uitreiken van certificaten aan de cursisten. Voor sommige cursisten is dat belangrijk. Via het menu-onderdeel 'Certificaten' kunt u deze maken. Door de gegevens van de cursus en van de cursisten in te vullen kunt u zelf het certificaat samenstellen. Met deze gegevens wordt een pdf-bestand gemaakt met daarin voor elke cursist een certificaat. Dit bestand kunt u afdrukken met uw eigen printer.

Er zijn diverse instrumenten en documenten om het digivaardigheidsniveau van cursisten in te schatten, zoals basismeters.nl en de Handreiking digitale vaardigheden volwasseneneducatie.

Ja, dat kan. In het Digisterker-cursusmateriaal gaan we er weliswaar vanuit dat cursisten gebruik maken van een desktopcomputer of een laptop, maar de websites van de overheid werken natuurlijk ook op een tablet. Let wel op, dat er verschillen zijn in bediening van een computer (met muis en toetsenbord) en van een tablet (met vinger).

Wanneer cursisten een eigen tablet meenemen naar de les, dan is het wel belangrijk dat u zich realiseert dat er een grote verscheidenheid aan apparaten is. Oudere apparaten, en apparaten die niet regelmatig geüpdatet zijn, kunnen problemen geven en dat kan uw les verstoren.

De docentenaccounts zijn niet persoonlijk, maar geven wel toegang tot gepersonaliseerd cursusmateriaal. Door in te loggen met een docentaccount maakt u kenbaar voor welke bibliotheek en voor welke gemeente u cursusmateriaal wilt gebruiken. Werkboeken zijn bijvoorbeeld voorzien van het logo van uw bibliotheek en een gemeente in het werkgebied van de bibliotheek. Meerdere docenten kunnen gebruik maken van hetzelfde docentaccount. Wanneer een docent een wachtwoord zou aanpassen, dan zou u of andere docenten niet meer kunnen inloggen om het gepersonaliseerde lesmateriaal samen te stellen.

Voor de oefenomgevingen, zoals 'Oefenen met DigiD', maken we gebruik van een programma dat (functionele) cookies nodig heeft. Wanneer uw browser cookies van derden blokkeert, dan ziet u na het klikken op een lesmateriaaltegeltje mogelijk een grijs scherm. Dit kunt u voorkomen door de cookie-instellingen in uw browser te wijzigen.

Dit kan in Chrome (bijvoorbeeld) als volgt:
1. Klik op de drie puntjes in de rechterbovenhoek van de Chrome-browser
2. Klik op het menu-onderdeel ‘Instellingen’
3. Klik onder ‘Privacy en beveiliging’ op 'Cookies van derden'
4. Klik op 'Cookies van derden toestaan'
5. Ververs de browser en klik opnieuw op een tegeltje.

Bij andere browsers (zoals Edge, Firefox en Safari) werkt het instellen van het toestaan van cookies min of meer hetzelfde.