Veelgestelde vragen van coördinatoren
Informatie voor docenten
Welke informatie is belangrijk voor docenten?
Voor docenten is het belangrijk dat ze de Digisterker-docententraining volgen voordat ze de eerste cursus ‘Digisterker – Werken met de digitale overheid’ gaan geven. Docenten krijgen in de docententraining een toelichting op het lesprogramma en op de gedragsregels voor het geven van de cursus. Na deze training worden docenten gecertificeerd en mogen ze de cursus geven. Vervolgens ontvangen ze van de coördinator de inloggegevens om toegang te krijgen tot het lesmateriaal.
Is de aspirant-docent verplicht om de Digisterker-docententraining te volgen?
Ja, als de docent nieuw is en wil gaan werken met het lesprogramma dan is hij verplicht eerst de docententraining te volgen. Tijdens de training wordt naast het bespreken van de inhoud van de cursus ook aandacht besteed aan zorgvuldig omgaan met de privacy van de cursisten tijdens de les. Stichting Digisterker werkt met een certificeringsregister voor docenten om te waarborgen dat docenten zich conformeren aan de gedragsrichtlijnen voor docenten die door Stichting Digisterker hierover zijn opgesteld. Deze richtlijnen komen tijdens de docententraining uitvoerig aan bod. De docent krijgt na afloop van de training het certificaat per post toegestuurd. Zie ook de brochure Digisterker – docentenprofiel en docententraining.
Hebben docenten een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) nodig?
In de Digisterker-cursussen gaan cursisten om met hun persoonlijke gegevens. Die gegevens zijn mogelijk privacy-gevoelig. Wij adviseren daarom om van uw vrijwilligers, die als docent een Digisterker-cursus geven, een VOG te vragen. Of uw bibliotheek een VOG verlangt van haar vrijwilligers, is onderdeel van haar vrijwilligersbeleid.
De aanvraag van een VOG is gratis voor bibliotheken. Ga daarvoor naar gratisvog.nl.
Wanneer zijn er docententrainingen?
Stichting Digisterker organiseert regelmatig een instructie voor docenten, zowel online als op locatie. De docententraining op locatie organiseren we op verzoek. Om de drempel voor aspirant-docenten zo laag mogelijk te maken, houden we zo goed mogelijk rekening met uw wensen voor wat betreft tijd en locatie. Klik hier voor informatie over de docententraining.
Wat zijn de inloggegevens voor de docenten?
Ga voor de inloggegevens van docenten naar de accountgegevens van uw bibliotheek. Hier moet u inloggen met uw coördinator-account.
Wat kan ik door in te loggen met een docentaccount?
Een docentenaccount geeft toegang tot gepersonaliseerd cursusmateriaal, zoals de werkboeken. Door in te loggen met een docentaccount maakt u als coördinator of docent kenbaar voor welke bibliotheek en voor welke gemeente u cursusmateriaal wilt gebruiken. Werkboeken zijn bijvoorbeeld voorzien van het logo van uw bibliotheek en een gemeente in het werkgebied van de bibliotheek.
Meerdere docenten kunnen gebruik maken van hetzelfde docentaccount. Docentaccounts zijn dus niet persoonlijk. Wanneer een docent een wachtwoord zou aanpassen, dan zou u of andere docenten niet meer kunnen inloggen om het gepersonaliseerde lesmateriaal samen te stellen.
Lesmateriaal
Hoe kan ik werkboeken bestellen?
Werkboeken voor de cursus 'Digisterker - Werken met de digitale overheid' kunt u via de pagina 'Cursusmateriaal' samenstellen en (laten) printen. Om geprinte werkboeken te bestellen kunt u gebruik maken van de werkboeken-printservice van Ricoh Document Center Enschede.
Is het cursusmateriaal actueel?
De websites van de overheid veranderen nogal eens. Daarom actualiseert Stichting Digisterker het cursusmateriaal regelmatig. De werkboekhoofdstukken, de bijbehorende PowerPoint-presentaties en Docenten Demo's worden een keer per jaar geactualiseerd en zo nodig vaker. Dat geldt ook voor het hoofdstuk over de gemeentelijke website. Over een nieuwe versie van het gemeentelijke hoofdstuk informeren wij u, als Digisterker-coördinator, per e-mail. Wij sturen u daarnaast ook een mail voor de Digisterker-docenten, met het verzoek aan u of u die mail dan wilt doorsturen naar de docenten. Zodat zij ook op de hoogte zijn.
Leg geen voorraad aan!
Omdat het lesmateriaal regelmatig geactualiseerd wordt, adviseren wij u om geen werkboek-voorraad aan te leggen. Cursisten hebben er baat bij dat de informatie en schermafbeeldingen in hun werkboek actueel zijn. De digitale versie van het werkboek die u op deze website vindt, is altijd de meest recente.
Krijgen cursisten een certificaat?
U kunt uw cursus afsluiten met het uitreiken van certificaten aan de cursisten. Voor sommige cursisten is dat belangrijk. Via het menu-onderdeel 'Certificaten' kunt u deze maken. Door de gegevens van de cursus en van de cursisten in te vullen kunt u zelf het certificaat samenstellen. Met deze gegevens wordt een pdf-bestand gemaakt met daarin voor elke cursist een certificaat. Dit bestand kunt u afdrukken met uw eigen printer.
Promotie en werving
Hoe organiseer ik Digisterker-cursussen?
Voordat uw organisatie een Digisterker-cursus gaat aanbieden, wilt u wellicht eerst een aantal zaken op een rij zetten. Bijvoorbeeld over hoe u docenten gaat werven, hoe u cursisten werft, welke titel u aan de cursus geeft of wat de kosten van de cursus voor uw organisatie zijn. Op deze pagina vindt u daarvoor allerlei hulpmiddelen die u op weg helpen.
Waar vind ik (aanpasbaar) promotiemateriaal?
Via het Portal landelijke huisstijl is er aanpasbaar promotiemateriaal beschikbaar voor de cursus ‘Digisterker – Werken met de digitale overheid’.
De toolkit bestaat uit digitale en fysieke materialen waarmee u dit Digisterker-programma lokaal kunt promoten.
U kunt daarbij denken aan:
- drukwerk/download: aanpasbare poster en flyer
- digitale materialen: narrowcasts
- documenten: teksten en documenten.
Hoe kan ik de effecten van de cursussen monitoren?
Dat kunt u doen met de Impactmonitor van de Koninklijke Bibliotheek. De Impactmonitor biedt een verzameling van onderzoeksinstrumenten waarmee bibliotheken de effecten van cursussen kunnen meten.
Licentie
Wat zijn de onderdelen van de licentie bij 'Digisterker - Werken met de digitale overheid'?
Stichting Digisterker werkt op dit moment voor het programma ‘Digisterker – Werken met de digitale overheid’ met bibliotheeklicenties. Met de bibliotheeklicentie krijgt de bibliotheek toegang tot de volgende diensten en materialen:
- gebruik van actueel cursusmateriaal ‘Digisterker – Werken met de digitale overheid’;
- gebruik van ‘Oefenen met DigiD';
- gebruik van ondersteunend materiaal voor docenten;
- gebruik van ondersteunend materiaal voor de organisatie van cursussen, zoals checklists, PR-materiaal en cursusbegrotingshulpmiddelen;
- docententraining van professionals en vrijwilligers tot gecertificeerde docenten;
- ontwikkeling en beheer van de gemeente-specifieke module;
- coördinator- en docentaccounts voor de leeromgeving digisterkercursus.nl;
- toegang tot het document management systeem Nextcloud voor het delen van materialen;
- gebruik van de helpdesk voor docenten en coördinatoren;
- toegang tot Digisterkerdagen en Digisterker Deeldagen.
Mag een samenwerkingspartner van de bibliotheek gebruik maken van de licentie?
Ja, de bibliotheek verwerft binnen haar werkgebied (gemeenten) het recht op toegang en gebruik van de onderdelen die deel uitmaken van de licentie. Daarbij mag de bibliotheek deze licentie delen met lokale partners in haar werkgebied. Voorwaarde daarvoor is, dat er een duidelijke betrokkenheid van de bibliotheek is bij het delen van de licentie. Het is immers een product van de bibliotheek dat landelijk is ingekocht door de bibliotheeksector. Door het delen van de licentie kan de bibliotheek het bereik vergroten (meer cursisten). Het biedt de bibliotheek daarnaast de mogelijkheid om het gebruik door derden aan deze derden door te berekenen. De bibliotheek kan afspraken hierover vastleggen in een samenwerkingsovereenkomst.
Wat zijn de voorwaarden voor het delen van de bibliotheeklicentie met een samenwerkingspartner?
De voorwaarden voor het delen van de licentie met een samenwerkingspartner zijn:
- het aanpassen en vermenigvuldigen van Digisterker-cursusmateriaal is toegestaan aan organisaties die gebruik maken van een bibliotheeklicentie;
- het is licentiehouders toegestaan om het materiaal beschikbaar te stellen aan derden om daarmee het bereik en de impact van het aanbod te vergroten. Afspraken hierover leggen partijen bij voorkeur vast in een samenwerkingsovereenkomst;
- het delen met samenwerkingspartners van de licentiehouder van toegangsgegevens tot het lesmateriaal is toegestaan;
- het (verder) delen van toegangsgegevens tot het lesmateriaal door samenwerkingspartners van de licentiehouder met andere derden is niet toegestaan;
- het cursusaanbod dat door samenwerkingspartner wordt aangeboden is duidelijk en eenduidig herleidbaar naar de betreffende bibliotheek en naar Stichting Digisterker. Bijvoorbeeld door het gebruik van logo's op het lesmateriaal;
- docenten of begeleiders die namens samenwerkingspartners Digisterker-cursussen geven, hebben daarvoor de docententraining van Stichting Digisterker gevolgd. Zij conformeren zich aan de gedragsregels die voor hun certificering vereist zijn;
- de bibliotheek is als licentiehouder verantwoordelijk voor de kwaliteit van het aanbod door samenwerkingspartners en maakt daarover afspraken met hen;
- de bibliotheek blijft als licentiehouder het aanspreekpunt voor de dienstverlening van en communicatie met Stichting Digisterker;
- er wordt door samenwerkingspartners en andere derden aan cursisten geen vergoeding gevraagd anders dan een eventuele tegemoetkoming in de materiaalkosten.